Cursussen en Workshops

Wat biedt Al Wahda?

Het huis van de vijf zuilen

het huis van de vijf zuilen HVZ traject is een gangpad leerlijn traject waar een kunst educatieve merhode ontwikkeld is voor kinderen van groep 1/8  waar ze meer te weten te  komen met de basis beginslen van de islam, en over belangrijke gebeurtenissen zoals de feestdagen, en

Anasheed en ritme, geluid en zang, beweging en spelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het plezier staat voorop, maar het spelen met anasheed en beweging is een grote stimulerende factor in de ontwikkeling van kinderen ( de taalontwikkeling, maar ook de motorische, sociale- en cognitieve ontwikkeling). Deze cursus is bedoeld voor de kleuters van groep 1/8 van de basisschool. Hier krijgen de kinderen volop de ruimte om te experimenteren met muziek. Ze ontdekken tal van instrumenten, leren zelf muziek maken en zullen veel dansen en bewegen.

Algemene anasheed Vorming

Voor de kinderen vanaf groep 3 van de basisschool zijn er lessen Algemene anasheed Vorming. Deze lessen zijn voor kinderen die graag  muziek  willen maken, maar nog niet voor een instrument hebben gekozen. Naast  improviseren, kennis maken met instrumenten en luisteren, worden de kinderen ook vertrouwd gemaakt met de diverse vormen van muzieknotatie, en tajweed recitaties.

Instrumentale verkenning

Kinderen die nog geen instrument hebben gekozen kunnen zich in 4 Instrumentale Verkenningslessen oriënteren op verschillende toets-, snaarinstrumenten en slagwerk. Er komen muzikale, creatieve en instrumentale zaken aan bod. Verschillende muziekdocenten geven een demonstratie. Instrumenten zijn voor zover mogelijk aanwezig om eens vast te houden en te proberen. Ook wordt er aandacht besteed aan je eigen stem. (De indeling is: twee lessen aandacht voor de stem, drie lessen voor de snaarinstrumenten, één les toetsen instrumenten, één les slagwerk, twee lessen Start, bij voldoende aanmelding, ook halverwege het jaar, voor kinderen vanaf groep 4.

De darboukaspeelklas

Dit is een bijzondere cursus voor jonge kinderen die affiniteit hebben met de darbouka en gevoel hebben voor ritme. Hier worden Algemene Muzikale Vorming en muziekonderwijs aan de  gecombineerd. De lessen zijn speels van opzet en gericht op de belevingswereld van het kind. Door spelletjes te spelen, eenvoudige notatie te gebruiken en te leren luisteren, worden de grondbeginselen van muziek  bijgebracht. Thuis moet er een darbouka  of ander toetsinstrument aanwezig zijn.

Mini-Musical (voor leerlingen van groep 1 en 2)

In 10 lessen gaan we aan de hand van een (prenten)boek werken aan de voorstelling. De kinderen leren spelen op het podium en zingen twee liedjes die bij het verhaal horen. We zorgen met zijn allen voor de kleding en het decor. De cursus start bij minimaal vijf aanmeldingen.

Musical en zang voor leerlingen van groep 3 t/m 8

Heb je altijd al eens in een musical willen spelen? Of vind je het gewoon leuk om samen te zingen en te acteren? Dan is deze cursus echt iets voor jou. In een half jaar gaan we zingen, acteren . We eindigen met een grote voorstelling. We maken samen het decor en de kostuums. Daarvoor zal je af en toe spullen van thuis mee moeten nemen. De cursus is voor kinderen van groep 3 t/m 8. Bij voldoende aanmeldingen maken we daar twee groepen van. Met de musical doen minimaal acht kinderen mee.

Muziek na schooltijd

Stichting Al Wahda biedt de mogelijkheid om een vakleerkracht muziek te laten komen. Deze vakleerkracht kan de kinderen op een muzikale manier ontspanning bieden. Denk bijvoorbeeld aan een kinderkoor, algemene muzikale vorming of een club waar spelletjes met geluid en muziek gespeeld worden. De school kan zelf natuurlijk ook ideeën voor een muzikale invulling aan de hand doen. In overleg met elkaar worden ook de leeftijd, groepsgrootte en de duur voor de muzikale activiteiten vastgelegd. Als u meer informatie wilt over de mogelijkheid van een vakleerkracht muziek bij u op school, kunt u vrijblijvend contact opnemen